Het Zwarte, het Witte en het Rode

Online-lezing
25 sep. 2021 10:30 - 6 nov. 2021 11:45

Het Zwarte, het Witte en het Rode

Drie alchemistische fasen in persoonlijke ontwikkeling en droomsymboliek.

Een reeks van drie lezingen, geïnspireerd op de Jungiaanse interpretatie van de alchemie. In elke lezing staat één van de drie fasen van innerlijke groei centraal, die we steeds weer doorlopen.

-   De confronterende droom, de pijn of het vraagstuk waarmee je geconfronteerd wordt. De alchemisten noemden dat de fase van het zwart of Nigredo.

-   Het inzicht, het bewustzijn dat ontstaat, de momenten van verlichting of 'weten', waarin nieuwe inspiratie ontstaat; de fase van het wit of Albedo.

-   De toepassing van dat wat je hebt ontdekt in het dagelijks leven. De stap van de algehele fusie van geest en materie; de fase van het rood of Rubedo.

We onderzoeken de kenmerken van elke fase en kijken naar de rijke symboliek die daarbij hoort. De ene fase is niet beter dan de andere. Als mens en droomwerker hebben we wel een neiging om meer naar de ene kleur te kijken dan naar de andere. Welke is de jouwe? Welke drempels ken jij, die het natuurlijk verloop van de ene naar de andere fase hinderen? Wat zijn handvatten die jouw ontwikkelingsweg helpen?

Door kennis van deze fasen en de alchemistische symboliek krijg je een extra ingang voor het onderzoeken van dromen. Ook kun je bewuster kiezen wat je op een bepaald moment inzet. In het overdenken van je eigen dromen, maar ook in het begeleiden van anderen, als droomwerker.

Bij de ene persoon helpt het om de droom vanuit het zwart te benaderen, bij de ander ligt de benadering via het rood meer voor de hand en bij weer een ander is 'het witte helpen zien' de grootste hulp die je kunt bieden. Sommigen zien zeker wel de dingen waar ze tegenaan lopen, maar niet de kleine stappen richting het licht die al zichtbaar zijn. Een ander is heel blij met het verkregen inzicht, maar heeft moeite om het toe te passen, wat hoort bij de rode fase, die gaat over de levendigheid, maar ook over de wrijving, van het dagelijks leven.

Mirjam Tirion is coach, organisator van inspiratiebijeenkomsten, mede-schrijver van het boek 'Dagboek van de Ziel, de zeven levensfasen', eeuwig student in de westerse mystiek. www.mirjamtirion.nl

De drie lezingen zijn op:
Deel 1: Nigredo     Zaterdag 25 september, 10.30 - 11.45 uur
Deel 2: Albedo      Zaterdag 16 oktober, 10.30 - 11.45 uur
Deel 3: Rubedo     Zaterdag 6 november, 10.30 - 11.45 uur

De lezingen over het Zwarte, het Witte en het Rode zijn ook los begrijpbaar te volgen.
Deelname is gratis voor VSD-leden. Niet-leden kunnen voor € 25,- meedoen met de hele reeks.
Na aanmelding ontvang je op woensdag 22 september de link voor de eerste lezing van de reeks.