Algemene Leden Vergadering (ALV) inclusief lezing Henk Heerink

Gasterij Stadzigt, Meerkade 2A, Naarden

Algemene Leden Vergadering (ALV) inclusief lezing Henk Heerink

Beste leden,

Op 23 maart 2024 zal de algemene ledenvergadering van onze vereniging worden gehouden. De locatie is Gasterij Stadzigt aan Meerkade 2A, 1412 AB te Naarden.

Het programma ziet er globaal als volgt uit:

• 10.30 uur:    binnenloop
  • 11.00 uur:    algemene ledenvergadering VSD
  • ± 12.45 uur: lunch
  • 14.00 uur:    lezing 'Alles is een teken' (zie voor meer informatie onderaan dit bericht)
  • 15.30 uur:    drankje + hapje
  • 16.30 uur:    uitloop

Deze is dag is kosteloos voor VSD-leden. De lunch en lezing zijn ook bij te wonen voor introducees. Zij betalen hiervoor 50 euro.

De stukken voor de algemene ledenvergadering zullen beschikbaar worden gesteld op onze website, onder https://www.droomvereniging.nl/ledenomgeving/alv-documenten

Maar: Wordt Wakker!

Het wordt een belangrijke vergadering. In deze ledenvergadering zullen namelijk onze voorzitter Maxime Zeef en penningmeester Karel Klumpers af gaan treden. Alleen Pieter de Jong zal dan nog aanblijven als zittend bestuurslid.

Tot op heden heeft echter geen van de VSD-leden gereageerd op de oproep voor nieuwe bestuursleden voor de VSD. Als wij voor of ten tijde van deze komende ledenvergadering geen leden kunnen vinden die bereid zijn bestuurstaken op zich te gaan nemen, zullen we moeten besluiten de vereniging op te heffen, aangezien er immers geen dagelijks bestuur kan worden gevormd.

Deze komende ledenvergadering gaat dus over een toekomst voor de Vereniging voor de Studie van Dromen of het einde ervan. Het zou bijzonder droevig en zuur als onze vereniging dit jaar zou stoppen met haar bestaan, terwijl de IASD in juni met een prachtige droomconferentie naar Rolduc in Kerkrade komt. Het zou mooi zijn als we ons 28-jarig bestaan zouden kunnen combineren met deze droomfestiviteit.

Het is dus aan jullie leden! Komt allen en help de droomvereniging aan een voortbestaan, door nieuwe bestuursleden die gezamenlijk met alle leden van de vereniging deze droom verder dromen.

Informatie over de lezing 'ALLES IS EEN TEKEN – Gedachten over de beTEKENis van hiëroglyfen'

Waar denken we aan bij Egyptische hiërogliefen? Vreemd schrift, onbegrijpelijke symboliek, mooie versieringen van tempels en graven of oeroude religieuze uitingen? Of een combinatie hiervan?

Henk Heerink neemt ons mee op een reis langs hiërogliefen. Het wordt zeker geen cursus hiërogliefen lezen, al zullen basiskenmerken en historie wel (even) ter sprake komen.

Een roman uit begin 20e eeuw was de aanleiding voor Henk om eens dieper in de materie van het hiërogliefenschrift en de verschillende denkrichtingen daaromtrent te duiken.

In de 19e eeuw ontstond er een grote fascinatie voor het oude Egypte. De bloei van allerlei esoterische stromingen wakkerde dit aan en men bouwde een wereldbeeld van het oude Egypte op waarbij de hiërogliefen een - zo niet dominante - dan wel illustratieve rol speelden. En met de ontcijfering van het schrift door Champollion ging er ècht een wereld aan informatie over het leven van het oude Egypte open.

Deze lezing kun je zien als een verslag van een persoonlijke ontdekkingstocht, waarbij hij hoopt te kunnen laten zien dat er (voor hem althans) tussen vorm, inhoud en betekenis van deze beeldtaal een verwantschap zichtbaar is met onze droomwereld.

Deelnemers

Je moet ingelogd zijn om alle deelnemers te zien