Nieuws

Tip Volkskrant artikel: waarom dromen we? Nijmeegs onderzoek moet (het begin van een) antwoord geven.

We hebben een interessante tip voor je!

Heb je je ooit afgevraagd waarom we dromen? Wat is de betekenis achter de avonturen die we 's nachts beleven in onze slaap? Deze vragen hebben lange tijd wetenschappers bezig gehouden, maar een Nijmeegs onderzoek begint eindelijk licht op de zaak te werpen.

In een boeiend artikel gepubliceerd in de Volkskrant, geschreven door Kaya Bouma op 11 augustus 2023, worden we meegenomen naar het intrigerende domein van droomonderzoek. Onderzoekers van het Donders Instituut aan de Radboud Universiteit hebben de afgelopen jaren intensief gewerkt om te begrijpen waarom we dromen en welke functies deze dromen kunnen hebben.

Het onderzoek, geleid door dromenonderzoeker Sarah Schoch, speelt zich af in het Donders 'slaap- en geheugenlab'. Hier worden deelnemers voorzien van elektroden en uitgerust met apparatuur om hun dromen vast te leggen terwijl ze slapen. Wat blijkt? Dromen zijn meer dan alleen maar een nachtelijke show; ze kunnen mogelijk een belangrijke rol spelen in ons dagelijks functioneren.

De vraag waarom we dromen is lang genegeerd door de wetenschappelijke gemeenschap vanwege het zweverige imago en de complexiteit ervan. Echter, dankzij de recente vooruitgang in het droomonderzoek, beginnen we nu te begrijpen dat dromen misschien dienen als een soort virtuele trainingsgrond voor ons brein. We oefenen sociale interacties, anticiperen op gevaarlijke situaties en zelfs het schiften van onze dagelijkse ervaringen gebeurt tijdens onze dromen.

Terwijl we nog steeds niet alle antwoorden hebben, is dit onderzoek een stap in de richting van een beter begrip van waarom we dromen en wat deze dromen ons kunnen leren. Dus als je altijd al nieuwsgierig was naar de wereld van onze nachtelijke avonturen, is dit artikel een must-read.

Wil je meer weten over dit intrigerende onderzoek en de mogelijke betekenis achter onze dromen? Duik dan in de diepte van het artikel "Waarom dromen we? Nijmeegs onderzoek moet (het begin van een) antwoord geven" door Kaya Bouma, gepubliceerd in de Volkskrant op 11 augustus 2023. De volledige tekst is te vinden in de pdf hier.

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen