Lezing ‘Dromen en Kunstwerken’

zaterdag 10 oktober 21.00 uur

De droom als creatieve kracht in kunstwerken en innovaties heeft een roemrijke geschiedenis. Echter, de vraag kan worden gesteld of het droommechanisme en kunstproductie vergelijkbaar zijn. Zijn er overeenkomsten? Of verschillen?
In deze presentatie onderzoekt Willem Fermont enkele aspecten van dromen aan de hand van enkele honderden van zijn eigen, goed gedocumenteerde droomtekeningen. Hij illustreert hoe ervaringen uit het verleden kunnen veranderen en samenvloeien (‘morphing’ in het engels) tot geheel nieuwe droombeelden, die eerder nooit bestonden. ¬†Aan de hand van voorbeelden uit zijn verzameling kunstwerken laat hij zien hoe op een vergelijkbare manier nieuwe schilderijen worden gegenereerd door de samensmelting van ervaringen uit het verleden.
Ondanks deze overeenkomsten zijn er een aantal belangrijke verschillen tussen de creatie van droombeelden en kunstwerken. Een belangrijk verschil is bijvoorbeeld de mogelijkheid tot heroverweging van een kunstwerk tijdens het proces van de schepping.

Willem Fermont
Willem FermontDr. Willem Fermont (1947) is wetenschapper en kunstenaar. Hij was leraar aardrijkskunde, studeerde geologie en paleontologie, promoveerde op evolutietheorie aan de Rijksuniversiteit Utrecht, werkte in de steenkool, olie- en gasexploratie, was hoofd onderzoek bij het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden, en al sinds 20 jaar praktiserend kunstenaar. Sinds ca. 10 jaar onderzoekt hij dromen. Hij is (ex-bestuurs)lid van de VSD, (board member en) lid van de International Association for the Study of Dreams (IASD), host van het IASD-congres in Nederland, Rolduc, 2011, en teamlid van het IASD congres 2016, wederom in Nederland.

terug naar programma-pagina Najaarsweekend